mandag 31. januar 2011

Søknad om ansvarsrett vs. Lokal godkjenning


Så en artikkel i VG dine penger i dag. Jeg tror Byggmesterforbundet og Rolf Eilerås har misforstått reglene.  Kanskje Eilerås blander Søknad om Lokal Godkjenning med Søknad om Ansvarsrett

Når  kommunen skal vurdere en søknad om lokal godkjenning skal saksbehandler ta stilling til hvilken kompetanse foretaket har, styringssystemet og organisasjonsplanen. Nettopp fordi de ikke har sentral godkjenning innenfor det aktuelle fagområdet. Å søke opp foretaket i oversikten over sentralt godkjente foretak er ihvertfall ikke noe vits og har ingenting med lokal godkjenning å gjøre.

Konklusjon: Så nei, det tar ikke noen sekunder å vurdere en søknad om lokal godkjenning. Slik gebyret er beskrevet i artikkelen vil det bortfalle ved en alminnelig søknad om ansvarsrett der foretaket har sentral godkjenning.

10 kommentarer:

  1. Problemet er kanskje at kommunen tar 2000kr også når firmaet har sentral godjkenning.

    SvarSlett
  2. Det må de bare hvis de ikke har sentral godkjenning innenfor det området de skal jobbe med. Og da er det jo en helt vanlig søknad om lokal godkjenning.

    SvarSlett
  3. For min del har regelproduksjonen i dette landet oversteget en grense. Jeg finner meg simpelthen ikke i at myndigheten skal bry seg med hvordan mitt bad bygges opp. Bortsett fra at jeg utfører slikt arbeid bedre enn noen profesjonell, er kvaliteten på mitt baderomsarbeid en sak mellom meg og mitt forsikringsselskap. Et feilkonstruert bad er ingen fare for liv og helse. Hvis noen nevner sopp og astmaplager, kan de også forby middbefengte gulvtepper, peisfyring, dieselbiler og røyk. Derfor, kjære myndigheter, lobbyister og VVS-bransje, jeg rehabiliterer nå mitt eget bad, i min egen bolig og med ansvar for min egen økonomi, og jeg dri... langt i hva dere måtte ha kokt sammen av "regler". Nok er nok!

    SvarSlett
  4. Det høres ut som om det kan passe bra for deg å søke ansvarsrett som selvbygger. Det er det fortsatt mulighet til å gjøre! :)
    Våtrom er vel overrepresentert i forsikringssaker og tvister ved boligkjøp.
    Dette nye regelverket er nok en motreaksjon til flere år med fullstendig anarki i bransjen etter at bygningskontrollen ble lagt ned.

    SvarSlett
  5. Den ene gangen man faktisk TRENGER den helvetes liker knappen fra Facebook (kommentaren til 14:24) over her.. så er den ikke tilgjengelig.

    Men dette innlegget kan tolkes som en liker i det minste :)

    Jeg er helt enig i at man kan utføre arbeidet mye bedre enn en profesjonell. For det første så dreier det seg om sin egen bolig, for det andre skal man ikke bare haste i vei for å utføre et fastpris oppdrag på færrest mulig timer. Dessuten er man nok mer forsiktig som en "amatør" enn en som har gjort det 100 ganger før og ikke behandler det med kjærlighet. Håndverkere flest er som de som lager fastfooden på McDonalds mens den private er som gourmet-kokken.

    Men 14:24.. bor du i enebolig eller leilighetskompleks? Jeg hadde aldri turt å stå ansvarlig selv for noe som kan påvirke så mange andre leiligheter men i enebolig ser jeg ikke noe problem med å gjøre absolutt alt selv.

    SvarSlett
  6. At du kan uføre arbeidet selv er jo bra og det kan jo gjøres i endel sammenhenger og få et bra reultat,men endel av arbeidet burde gjøres av fagfolk for å få et varig ordentlig resultat- men det er selvfølgelig avhengi at du bruker en håndtverker med litt stolthet for faget, noe som de fleste har. Hvis du hadde vært litt rundt i boliger å sett resultatet av endel arbeidet som er selvgjort så ville du blitt overrasket over alt klabbet som blir gjort av tusenkunstere som tror de kan gjøre alt selv.

    SvarSlett
  7. det er svært mange feil som kan gjøres på et våtrom. og med den cowboy tilstanden vi har hatt de siste 10 år her i landet, skjønner jeg som rørlegger at forsikrings bransjen nå må begynne med å sette større krav for å få ned antall skader. Jo flere skader, jo dyrere forsikringer blir d på oss alle. selvgjort på bad vil jeg aldri anbefale. folk sier at det er jo "bare" å gjøre ditt og datt, men det er det slettes ikke. Etter 22 år i bransjen så anser jeg meg selv fortsatt for læregutt å være. Man kan hele tiden bli bedre. Men en som til daglig f.eks sitter på et kontor, bør fortsette med det, og la håndtverkere ta seg av håndtverksbiten.
    Så i avisa for noen år siden, om en gjerrig svenske som pusset opp hele badet sitt selv. Han døde under første forsøk på å dusje kroppen sin ren. Ikke alltid lurt å være gjerrig. Og ihvertfall ikke i forbindelse med et våtrom. Tenker man billig her, blir d ofte fort dyrere enn om man var smart og tok håndtverkere med engang. Jeg har både sett og hørt mange historier rundt det. Men, ola dunk lærer vel aldri, gjør han? Til d er vel egoet altfor stort hos mange, desverre.

    SvarSlett
  8. Det sitter en hel mengde med saksbehandlere som både finner opp regelverket og krever inn gebyrer for å håndheve det. Men har dere noen gang hørt om et tilfelle hvor håndverkeren/entrepenør har blitt stilt til ansvar for lite fagmessig utførelse??
    Da er saksbehandlerne ingen sted å se!

    SvarSlett
  9. Til (Anonym Rørlegger 17:26)

    Som du kan se av Mycoteam's undersøkelse er 0 av 300 testede bad utført korrekt av håndverkere med våtromssertifikat. Poenget til (Anonym 14:14)er nok at det skal godt gjøres å komme under 0% korrekt utførelse selv om man gjør det selv. At rørleggerbransjen på underlig vis har klart å lure myndighetene med på at det kun er de som bør få lov til å pusse opp bad er galskap.

    http://www.tu.no/bygg/article166522.ece

    SvarSlett
  10. Våtromsnormen er faktisk ikke de offisielle kravene. Og det er ikke rørleggere som skal legge membran, det er tømrere og murere.

    Det er nettopp fordi våtromsnormen ikke var tilfredsstillende at myndighetene har overtatt. Selv de som i sin tid initierte våtromsnormen har trukket seg ut fordi den ble for useriøs.

    Den store forskjellen fra tidligere er at det skal leveres søknad, partene skal ha ansvarsrett (huseier kan av og til få ansvarsrett selv) og fra juli i år skal det være uavhengig kontroll fra en tredjepart.

    Så nei, det er ikke rørleggere som tjener på dette, det er ikke bare håndverkere som kan pusse opp, men ja, det er strengere krav nå.

    SvarSlett