onsdag 5. januar 2011

365 dager egenmelding i året!

I Mandal kommune får de ansatte selv bestemme når de er syke og levere egenmeldinger etter eget behov og ønske. Dette er et prøveprosjekt på initiativ fra Almlidutvalget som muligens vil bli praktisert landet over etterhvert. Min første tanke er; For en strålende idé, hvorfor har man ikke gjort dette for lenge siden? Og deretter; Tja, denne saken har to sider.
1. Krav til legebesøk og -anerkjennelse hever lista for å sykmelde seg en hel del utover det som er konstruktivt.
2. Det finnes alltid NOEN som vil misbruke ordningen kynisk.

Jeg vet ikke med dere, men jeg har en gråsone der jeg i teorien KAN være på jobb, men vet at jeg trenger tid til å hente meg inn. Når jeg ikke får hentet meg inn går jeg og hangler til jeg blir syk. Men jeg kan jo ikke sykemelde meg hvis det ikke er noe... SKIKKELIG? Så hvis jeg først sitter på legekontoret og skal forklare hvordan jeg kjenner meg kommer det enten ikke noe ut eller så føles det som om jeg overdriver for å få frem poenget.
                Og det gjelder jo spesielt hvis problemet sitter mellom øra. Det hender jo. Hvem har vel lyst til å forklare seg om sitt indre sjelsliv på et kvarter til en person som sikkert snakker med pasienter som har brukkede ben, hjerteflimmer og nyresvikt både før og etter din time? Så istedenfor å få noen dager til å hente tilbake sjelen fra sin jammerdal drar man på jobb likevel, enten det er lurt eller ikke. Eller kanskje man lyver på seg en fysisk sykdom? Dét er en path to the dark side uansett!

Jeg har ikke mye å si om snyltere og kyniske misbrukere, annet enn at jeg tror de misbruker alle ordninger allerede, dette vil ikke jgøre noen forskjell på vår lommebok i negativ retning. Jeg har tillit til folks selvoppholdelsesdrift og behov for å yte på jobb. Og folks samvittighet. Jeg tror ikke en nyordning vil gjøre mye forskjell for andre "snyltere" enn dem som slites mellom NAVs beryktede stoler. For dem kan dette være en velsignelse. Det blr noe herk for statistikken, men.
                Jeg har faktisk bare én ordentlig bekymring rundt ordningen, og det er at syke mennesker ikke drar seg til legen når de trenger det! Lista for å egenmelde seg blir så lav at de tar noen dager iblant for å hente seg inn, samtidig som symptomer går usjekket og helsa blir dårligere. Det finnes massevis av sterke staute nordmenn som ikke tør gå til legen med sine vondter og ailments. Det kan få uheldige langtidskonsekvenser.  Kanskje bør man fortsatt bli pålagt legebesøk ved så-og-så lange sykeperioder... Ikke for å få sykemelding, men for å få sjekket om symptomene bør følges opp?


Dagens lus: Jeg har virkelig ikke klart å finne noen i dag! Dette er et så radikalt forslag at jeg trodde for visst at noen kyniske lus ville slenge med leppa, men den gang ei. Det er GRUNN til å ha tro på menneskeheten! Så kanskje jeg blir lusa i dag?  :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar