tirsdag 1. februar 2011

Legalisering


Jeg ville aldri oppfordret noen noen til å nyte hasj eller marihuana. Hvorfor? Fordi det er ulovlig.
 Og det er den eneste grunnen jeg kan komme på!  Ingen medisinske eller moralske kvaler. Ingen bekymringer for sikkerhet.
Så langt virker det nesten som om man ikke burde ha noen kvaler med hasj/marihuana i det hele tatt, det er jo en helsedrøm sammenlignet med alkohol. Men så er det denne legaliteten da…

Problemene med at hasj er ulovlig er blant annet;

  • at for å skaffe seg hasj må man ta kontakt med andre lovbrytere

  • at man vet ikke hvor andre lovbrytere setter sine grenser for hva som er akseptabelt

  • at hasjnytere får et komplisert forhold til onkel politi, som ellers er der for å beskytte.

  • Veien fra å være skyldig i ett relativt uproblematisk lovbrudd, til å skjule sin sti med en mer omfattende dumhet er tåpelig og kort.

  • Båsen ”narkotika” samler harmløse rusmider med livsfarlige kjemikalier. Det generelle forbudet kan feilaktig gi inntrykk av at de er like risikable og overlater for mye av vurderingen og grensesettingen til brukernes skjønn.

Dersom jeg fikk velge om mine mindreårige søsken skulle stjele en flaske sprit hjemmefra eller takke ja til en blås hasj, ville jeg nok valgt alternativet med minst sjanse (med solid margin!) for slåssing, overgrep, risikoatferd og livsfarlige forgiftninger.  Og det er hasj. Men av de to alternativene er det alkohol som er lovlig. Dét må vi gjøre noe med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar