onsdag 29. desember 2010

Hvorfor jeg ikke vil lære å dykke

Det finnes utrolig mye vakkert under havoverflaten. Bare vi tar på oss et par dykkebriller og en snorkel kan vi nyte småfisk som lager mønster i sand, vakre skoger av vaiende gress, solstråler som bryter i overflaten sammen med en og annen diskret badegjest som tror at ingen kan se hva de driver med.Men nei, jeg vil ikke lære å dykke.

Jeg vet, så sikkert som vi kan vite noe som helst, at mine siste ord her i livet blir "Ååååh f**n!" Famous last words. Det er bare å føre dem opp i sitatordboka med det samme!
Jeg vet ikke om folk flest virkelig forstår hvor mange muligheter som finnes til å si disse ordene på dykketur. Men før eller siden befinner man seg på dypt vann uten surstoff og vet at man kommer til å dø. 
          De fleste vil nå bare trøste meg og si ting som "Neidaaa, slapp av, sikkerheten er godt ivaretatt og det er egentlig ganske sjelden med feil på utstyret!". Og viser at de ikke kjenner meg i det hele tatt.

Feil på utstyret er vel det siste som bekymrer meg. Hørt ordet distré før? Det er det som forklarer hvordan man kan befinne seg inne i et komplekst undersjøisk hulesystem med bare ett minutt oksygen igjen på tanken der det vil ta fem minutter å komme tilbake til overflaten. Det er da det er lov til å si "Ooops" både to og tre ganger. Og man har ingen andre enn seg selv å skylde på!
          Å kutte ut dykking hindrer ikke at et klønete "Å f**n!"-scenario utspiller seg før eller senere. Men da har jeg ihvertfall utelukket det mest åpenbare tabbepotensialet og kan håpe på mange gode år foran meg. 
          På fredag er det nyttårsaften. Det blir morsomt, med masse gode venner og godt drikke. Og i år har jeg ansvaret for fyrveriet. GODT NYTTÅR! 



 Dagens lus: Ubrukelige forbrukere som tror regelverk er ment å dempe moroa og må rundgåes. NEI!! Regelverk som dette er ment å hjelpe dere med å dø en verdig død i sjels år og alder med liggesår på et sykehjem! Regelverk rundt fyrverkeri skal sørge for at DERES siste ord blir "Vent, pacemakern lager en rar lyd igjen...". 

*Fin*

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar