torsdag 23. desember 2010

Kontrakt konshmakt. Pfh.

Det kjennes rart å lese om klagene mot Telinet. I to og et halvt år diskuterte jeg Telinet og faktureridngsrutinene deres da jeg jobbet med inkasso. I to og et halvt år, til og med juni i år, kontret jeg skyldneres generelle syting, moralfølelse og rettsoppfatning med henvisninger til avsnitt i kontrakter og paragrafer. Den gangen hadde de sine foretninger på det tørre. Juridisk ihvertfall. Det har de såvidt jeg vet enda.

Telinet fakturer kundene sine a konto. Det vil si å forskuddsfakturere kunden som kjøper strøm uten å ha kreditt hos leverandøren. Det er lov å ta litt hardt i når man skal forhåndsakturere; for å være på den sikre siden kan leverandøren fakturere en del mer enn forventet forbruk og betale tilbake det kunden har tilgode etter at perioden er over. Fordelen for kunden er at leverandøren kan gi en veldig god pris fordi de tjener på rentene. For forbrukernes sikkerhet er det laget rammer i loven for hva " å ta litt hardt i" vil si; Leverandøren kan ikke fakturere uendelig mye. Men rammen er barsk for kunden og regningene blir mye større enn de ville  vært ellers. Har ikke kunden pengene stående klar på bok så kan ikke kunden klare utgiften når den dukker opp heller. Man må ha en solid buffer. Derfor er ikke dette en strømavtale som passer for alle. Det er som i den gamle regla; "har du penger så kom og få, og har du ikke så må du gå".  
        Dette kan virke litt skummelt for noen. Det blir veldig mye skumlere hvis man tenker at kunden ikke har en anelse om faktureringsmetoden på forhånd. Men det er det ingen grunn til å frykte. Avtalevilkårene til Telinet står på kontrakten. Der blir det forklart hvordan faktureringen foregår og kundene må kvittere på at de har lest vålkårene når de signerer. Alle nordmenn har lært av Donald Duck at man ikke skal signere papirer uten å lese gjennom dem først, så det er ingen grunn til å være redd for  økonomiske bakholdsangrep.
         
Jeg vet ikke hvordan det jeg har nevnt hittil høres ut for dere som leser. Høres det annerledes ut i deres ører enn i mine? For meg var det trygg logikk i å jobbe med disse sakene! Men logikk hjalp ikke de gangene jeg snakket med folk som ikke engang hadde lest overskriften i kontrakten de skrev under på. Logikk hjalp ikke for dem som fikk uventede regninger med fem siffer uten kommafeil og en trussel om at strømmen ville bli stengt. Rasjonelle refleksjoner hjalp ikke for dem som følte seg ført bak lyset, tatt på senga og svindlet. Disse ulykkelige forbrukerne fantes i min tid. De finnes tydeligvis enda. Derfor er jeg glad for å høre at den såkalte bindingstiden er fjernet; av og til virker et bruddgebyr på 900 kroner som en uoverkommelig hindring mellom forbrukeren og muligheten til å gjenvinne kontrollen over egen økonomi.
      Forbrukerrådet har mottatt 100 klager på Telinet den siste måneden og gir inntrykk av at det er fyktelig mange. Jeg er fryktelig overasket over at det ikke er mange fler!  For det er alltid noen som ikke leser avtalevilkårene. Det er alltid noen som tror at angrefristen bare heter angrerett og er ubegrenset. Det er alltid noen som tror at firmaer ikke har noen beskyttelse og virkelig tror at kunden alltid har rett. Kunden har ikke alltid rett og noen trenger en fet realitetssjekk! Jeg er glad for at det ikke er min jobb å gi de realitetssjekkene lenger, det blir knust litt for mange mennesker på veien.



Dagens lus:
Pia Kleppe Marken: Det er bra å gjøre folk bevisst på at de kan gjøre valg og velge bort forhåndsfakturering. Men å dvele ved forhåndsfakturering som et problem i seg selv er å snakke misfornøyde forbrukere etter munnen. Det lærer ingen noe av og møtet med virkeligheten blir mer brutalt senere. Det vet jeg, for Virkeligheten var mitt fornavn da jeg jobbet med inkasso og jeg gikk ikke rundt grøten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar