mandag 13. desember 2010

Universiell utforming og tilgjengelighet


Jeg har en tilståelse å komme med. Jeg har ingen venner med alvorlige fysiske funksjonshemninger!
(La meg et blunke diskret til ei jente jeg kjente en gang i tiden og mimre litt senere.) 

Jeg har ingen venner med fysiske funksjonshemninger og jeg har en anelse om hvorfor. For det første har jeg ikke spesielt mange venner i utgangspunktet. For det andre kan jeg ikke se for meg hvor jeg skulle ha blitt kjent med noen i feks rullestol. På SATS? Bak festivalbarer? Taekwondotrening? LAIV?  Eh, nei! 

Men som sagt, jeg kjente en gang i tiden ei jente som satt i rullestol. Fra barnehage til ungdomsskole. Hun ble invitert i bursdager og troppet alltid opp. Ganske imponerende, med tanke på at feks jeg bodde i tredjeetasje i blokk! Men selv etter at vi antok voksne proporsjoner ble hun båret opp tre etasjer av utskremte drosjesjåfører hvert bidige år. Sånt krever guts, tid og tiltak, både for brukeren selv og de som ledsager dem. Hadde hun ikke hatt aktive, engasjerte familiemedlemmer ville hun blitt veldig isolert. 
        I ettertid kan jeg knapt huske sosialisering i skoletiden som ikke gikk ut på å gå mellom A og B sammen eller å henge i trapper. For den som må ta omveien om ramper og heiser blir det lite sammenrusling. Unger er korttenkte sånn.

Med med de nye byggeforskriftene for Universell utforming og tilgjengelighet vil livet bli litt enklere for  alle nordmenn  i rullestol. Alle rom i nybygg skal ha rom for rullestolbrukere. Alle nye toaletter, døråpninger, alle nye baderom og kjøkkener skal ha snuplass for en rullestol. Alle nye bygg over tre etasjer skal ha heis. Alle rullestolbrukere skal kunne stikke innom venner og familie uten at umenneskelig tiltakskrevende... tiltak... må iverksettes. Alle rullestolbrukere kan etterhvert delta i det alminnelige boligmarkedet og leve i alminnelige hjem uten tonnevis med hjelpeutstyr. (Bokstavelig talt. Vet du hvor mye slike trappeheiser VEIER??)

I mellomtiden syter deler av byggebransjen. "Herreduuude, det blir SÅ mye dyrere å bygge!" sier Boligprodusentenes forening. "Boligprisene FYKER i været" tuter Selvaag. "Det blir så VANSKELIG for førstegangskjøpere!" gauler Selvaag og Boligprodusentenes forening i kor. (fritt etter  Schuman og Per Jäger)
      For det første baserer beregningene deres seg på totalt fantasiløse løsninger som tyder på at de er vant til å sløse fælt med kvadratmetere. For det andre skal du et stykke uttafor allfarvei i dag før du kommer til et område der boligprisene er basert på de faktiske byggekostnadene og ikke en opphypet markedspris som kommer utbyggerne til gode. Og hvilke unge mennesker i dag er tvunget til å bosette seg i akkurat nybygg? Dette er et ikkeproblem!


Jeg tror vi alle trygt kan ønske de nye byggeforskriftene hjertelig velkommen.

Dagens lus: Schuman og Jäger, som prøver å appellere til de "å-så-utsatte førstegangskjøperne" for at ingen skal røre overskuddet deres.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar