tirsdag 10. mai 2011

Overgrep mot parlamentarismen

 Jeg våknet til mange nyheter i dag, noen viktigere enn andre. Og én nyhet jeg har veldig vanskelig for å plassere på kartet; den frustrerer meg. Kongen skal ha blitt nektet å foreta utdelingen av Krigskorset med sverd til norske krigsveteraner.
 Søndag 8. Mai i år, på det vi tidligere kalte Frigjøringsdagen, delte regjeringen ut medaljer til norske krigsveteraner. Jeg stusset litt over at Kongen ikke var tilstede ved en slik anledning, men tenkte i mitt slemme sinn at kongen sikkert syntes det var en bedre dag for seiling enn for å trekke på seg paradeuniform.
 Når jeg ser at det ikke er tilfelle får jeg en synkende følelse i magen! Hva er det som foregår?

La meg begynne med skikk-og-brukdelen av problemet: Dette er, hevet over enhver tvil, Kongens oppgave. Han er en høyere rangert offiser enn forsvarssjefen for å nevne noe. Soldatene sier det slik; De kjemper for Kongen og Fedrelandet. Kongen på sin side har som offisielt motto; Alt for Norge!  Det er en vakker liten symbiose.
Forsvarets motto har aldri vært "For den til enhver tid folkevalgte regjering!"  Som en kuriositet er det verdt å huske at Hans Majestets farfar Kong Haakon var noe så unikt som en folkevalgt Konge. Dagens konge  er ydmyk i den rollen. Regjeringen, som skal være Kongens råd, har ikke grunn til å være mindre ydmyk ovenfor folket som valgte dem.
 Men den synkende følelsen over denne nyheten kommer ikke bare av brudd med skikk og bruk. Jeg ser dette som et utidig bakholdangrep på hele vår styringsform. Dersom arbeidsoppgaver skal omfordeles fra Kongen skal de gis til stortinget, som er hevet over både Konge og regjering, -flertallsregjering eller ei. Dette burde Stoltenberg vite bedre enn de fleste, han var sittende statsminister da Norge formelt innførte Parlamentarisme i 2007! Om statsministeren selv eller regjeringspartiene har en republikansk agenda er meg tvingende likegyldig: Norge er et parlamentarisk monarki i dag! Kongen har symbolverdien, han har den faglige tyngden og han har en oppslutning Jens Stoltenberg bare kan drømme om! Kanskje er det der skoen trykker?

Regjeringen vil høste popularitetspoeng for å gi bedre støtte til veteraner. Satsingen kan de få all heder og ære for.
Regjeringen begrunner valget om å holde Kongen utenfor tildelingen med at dette var Regjeringens arrangement. Det faller på sin egen urimelighet. Slike symbolske markeringer har aldri vært en regjerings oppgave. En tildeling av medaljer er en så gjennomført symbolsk handling at det kun kan gjennomføres av en symbolsk figur; en President eller en Monark.  Når forsvarssjefen selv understreker at han delte ut krigskorset på vegne av Kongen blir det svært tydelig at regjeringen har tråkket over den myndighet de er gitt i rammene av parlamentarismen og langt over grensene av den myndighet de er gitt av folket. 


1 kommentar:

  1. Ja, man kan jo lure på om dette ikke kan kalles et statskupp. Hvem sin jobb er det å sette regjeringen på plass tro?

    SvarSlett