mandag 23. mai 2011

Kvinnefotball og tigere


Det aner meg at Haavik har en storm i vente. Jeg håper han er forberedt på å ri den av. Som et kinesisk ordtak sier; Hvis du skal trekke en tiger i halen, må du være klar for tennene! 
Jeg flirte faktisk godt av hva Haavik skrev på twitter. Det aner meg at han er en ekte bruspulvergutt av den gamle skole og sikter til ordet handikap i flere dobbel betydning. Også i den man snakker om i golf; ” Handicap er en målestokk for en spillers spilleferdighet. (…) Handicap utjevner forskjellen i spillestyrke, og legger dermed til rette for at spillere på forskjellig nivå kan konkurrere mot hverandre.”
Det er ikke samme definisjon som Handikapforbundet bruker, så det er et skittent lite ordspill fra Haavik her.

Men jeg har sympati for uttalelsen. Jeg har inntrykk av at kvinnelige fotballspillere iblant forventer at markedet skal ta hensyn til deres delvis uuttalte handicap og at man ut i fra en universiell rettferdighet skal anse herre- og kvinnefotball som likeverdig underholdning med lik markedsverdi.  I mine øyne blir det en parodi på feminisme. Blant annet fordi de kvinnelige fotballspillerne ignorerer hvor mye større damehåndball er enn herrehåndball, at hovedinntektene til både kanalen og spillerne i herrefotball er sponsorinntekter og  at sponsorinntektene igjen speiler etterspørselen i markedet. Og helt ærlig; hvorfor skal man se på damefotball?

Herrefotball er sexy, mennene som løper på gressmatta er tøser som selger seg selv både på og utenfor banen; som andre menns store forbilder og illusjonen om jenters fantasimateriale. De lever en rolle og vikler hele sine liv rundt den rollen, valg av partner inkludert. Man har en intens flørt mellom herrelagene, supporterklubbene og media.
Både kvinnelige skiløpere og håndballspillere har forstått det her. De har kontroverser, krangler, kler av seg i blader og inngår romantiske og mediavennlige symbioser med andre profilerte idrettspersoner. Hvor er de kvinnelige fotballspillerne i dette bildet?  Hva gjør de for sin egen eksponering? Jeg googlet landslaget og fant ikke engang noen oppdatert nettside med hvem som spiller på laget per i dag. Bilder, folkens. Omtale. Om ikke andre gidder å skrive om dere så kan dere ihvertfall gjøre det sjøl!
Men ok; Nå skal jo faktisk Haavik som en del av kringkastingsrådet avgjøre om kvinnefotball, selv medregnet de faktorene jeg har nevnt ovenfor, får for lite eksponering i NRK. Jeg tror vi vet hvor han står i det spørsmålet. Jeg håper SKF får en rettferdig vurdering og litt hjelp med profileringen sin.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar