mandag 15. august 2011

Samfunnsventilen

Okseløp er genialt. Misforstå meg rett... TyreFEKTING er feig, ondskapsfull dyremishandling. Men okseløp og andre våpenløse mann-mot-okseaktiviteter er en finfin institusjon. 

Personlig mener jeg at alle samfunn bør ha lovlige måter unge, aggressive menn kan gjøre usigelig dumme ting de kan dø av. En anledning de kan gå inn i med åpne øyne og adrenalin som pumper, der andre kan se på at de blir revet i fillebiter og trekke sine egne konklusjoner. Slik som oksen Musa. Her ser jeg for meg en gutt med bittelitt likegyldig innstilling til livet går langsomt inn i manesjen mens sortkledde gråtekoner fra hele slekta står ved siden av ham og uler ut sin bekymring, før han leker med oksen og taper i påsyn av søsken, småfettere og perverse skuelystne.

Jeg vet lite om det psykiatriske tilbudet i Spania.  Men jeg skal vedde for at Spania har nesten niks issues med narkotika. For de har denne finfine ventilen for liv, død og adrenalin.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar