søndag 21. august 2011

Hva er isolasjon i varetekt?

Jeg skjønner ikke helt hvordan dommerne mener det er juridisk forsvarlig å holde Breivik i isolasjon lenger. Det ER faktisk sadistisk isolasjon, akkurat som han sier.
Ikke at det egentlig byr meg i mot i hans tilfelle. men jeg jeg vil ikke at noen skal gi ham grunn til å tvile på rettssikkerheten og demokratiet heller. Og jeg kan ikke se at å løsne på isolasjonen vil kunne forårsake bevisforspillelse i denne delen av etterforskningen.

Men hva er ellers de praktiske konsekvensene av isolasjonen? Én ting er risikoen for at han blir drept av andre fanger. Det hadde jo vært litt leit. Dersom man frigjør ham fra isolasjon får han kanskje muligheten til å ytre seg på internett? En frastøtende tanke, men ikke umulig. Andre forhatte fanger, som Viggo Kristiansen, sitter heller ikke på diskusjonsforumer. De eneste gangene han uttaler seg til offentligheten er gjennom sin advokat. Men han er en dømt mann i soning. Breivik er ikke dømt, han sitter bare i varetekt. Det skal være en forskjell. "Uskyldig inntil det motsatte er bevist" osv. Og tilståelse regnes ikke som bevis. Er det forskjell på soning og varetekt i så måte? Varetekt skal hindre rømning og gjentakelse før rettssaken. Men så lenge han ikke holdes i isolasjon har han kanskje rett til besøk, brev, telefon og internett? Rett til å kommentere på nyhetssakene om seg selv og minnesiden til ofrene sine på Dagbladet? Rett til å offentliggjøre enda mer av sitt manifest? Ved å presentere seg på reddit og avslutte med AMA? (ask me anything)

Så blir spørsmålet; Hva er viktigst? Å bevare demokratiet, med påfølgende ytringsfrihet og rettssikkerhet, eller å kvele Anders Behring Breivik til taushet?
Jeg har ikke noe godt svar her, annet enn at jeg nødig vil gi ham grunn til å kverne på rettferdig harme. Den beste måten å stappe forståelse for handlingene hans inn i den skallen er ved å drukne ham i human behandling. Ved å ta vare på alle hans rettigheter. Unntatt retten til å trolle på nettet. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar