mandag 25. juli 2011

The Dark Knight


Hvis Anders Behring Breivik er så fantastisk seig og kalkurende, hvorfor tar vi ham så bokstavelig?
Er det ikke naivt å innbille seg at hensikten hans er akkurat den han påstår den er? Jeg har en teori om at han anvender litt omvendt psykologi her.

Det er ingen tvil om at han er sprut gal. Og det er ingen tvil om at han er intelligent. Jeg innbiller meg at han er smart nok til å skjønne at samfunnet ville bli mer sammensveiset. Og ærlig talt, han har drept 93 mennesker. Jeg tror ikke at han hevet over litt blank løgn og manipulering.
Ttror vi virkelig at alt han har skrevet reflekterer hans egne holdninger?
 En psykopat som ikke fatter empati, grenser, som skyter spurv med kanoner. Men jeg ser ikke bort ifra at hensikten er at det norske samfunnet skal bli akkurat så sammensveiset som vi ser nå. Manifestet inneholder visstnok påstander om at Det Flerkulturelle Samfunnet og sosialismen har feilet. Gjør det ham til en høyreekstrem nynazist?

Jeg tror at Anders kanskje tilbød sin løsning, en Felles Fiende. Jeg er overbevist om at han tilbyr oss vond erfaring som legger tyngde og troverdighet til Norges rolle som fredsmegler i verdenspolitikken, som på sikt virkelig kan tjene verden ti ldet bedre. Om han ikke ønsket dette, så har han oppnådd det likevel. Nei vent, HAN har ikke oppnådd dette. De falne har oppnådd det, i kraft av hva de sto for. Demokrati, samhold, tillit, solidaritet. Jeg håper dette er verdiene han ønsket å fjerne oss fra. Jeg ser gjerne at hans totale nederlag gnager på ham. Slik bare en rasende psykopat i bur kan gnages.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar